mandag den 7. november 2011

Historien om Grisen...

Da jeg var 18 år flyttede mine forældre til Outlaw Djursland. Der ligger en del Outlaws rundt om i det ganske danske land, så i ved nok hvad jeg mener. Nu havde de boet i byen hele deres liv og jeg var på nippet til at flytte hjemmefra, så NU skulle de til Outlaw. Og det skal jeg da love for de kom. Hvis der er forskellige grader af Outlaw, ligger deres helt sikkert i toppen af skalaen. Men vi kom herud. Et fint lille hus, masser af plads til misserne og venlige naboer. For selvom der er mindst 7 km. til nærmeste sted der kan provianteres (er jeg sikker på det hedder i Outlaw), så er der rent faktisk naboer. Allerede første dag, fik jeg bange anelser. Naboen havde gæster og en lille dreng på 6-7 år kom ud og så på os. Han spurgte hvor vi kom fra og jeg svarede Århus. Så ændrede hans blik sig fra en glad nysgerrig dreng til ren og skær rædsel. "Århus" udbrød han. "Så er i jo røvere og mordere". Jo jo...


Men som det jo går i Outlaw, blev vi inviteret over til naboen på kaffe. Her sad, udover husets beboere, også en ganske rund fyr med en næse som mest af alt lignede en tryne. Han var 21 og på trods af mit kropssprog som i den grad signalerede "hvis du så meget som tænker på at tale til mig, slår jeg dig ihjel" forelskede han sig hovedkuls i mig. Han ejede på det tidspunkt en Landrover og hans armbevægelser blev større og større mens han fortalte om skrotbunkens mange egenskaber. På et tidspunkt hvor han åbenbart ikke rigtig vidste hvad der kunne imponere en pige som mig, sagde han "hvem der bare havde en mudderpøl". En sætning som i sig selv ikke havde gjort videre indtryk på mig, hvis ikke min mor lige så stille havde hvisket "nå ville du da så ud og rulle dig i den". Og dermed var sagen afgjort - i vores hjem hed ungersvenden aldrig andet end grisen.

Nu havde Grisen lidt svært ved at komme ind på livet af undertegnede, men han prøvede det bedste han havde lært. En af de ting han havde lært var åbenbart at man skulle imponere den udkårnes mor. Så en dag bankede det på døren. (skal lige siges at det tog måneder at lære naboerne at banke på. I starten stod de bare pludselig midt i ens stue). Min mor går ud og åbner. Udenfor står grisen med verdens største smil og siger "SE, nøj dækker". "hvadbehager?" Er min mors svar. "Nøj dækker!!" siger Grisen igen. Det er først da han begynder at sparke til sine dæk på landroveren det går op for min mor at de åbenbart var nye. Jo jo...

På dette tidspunkt i livet, var min mors bil en lille grøn Morris Mascot. Vi elskede den, men den havde jo den uheldige egenskab at den var utrolig genkendelig. Så ofte når vi havde været enten ude og proviantere eller bare kom hjem, kunne vi pludselig se en gammel skrotbunke af en landrover, dukke frem i bakspejlet. Min mor gjorde hvad hun kunne. Speederen røg i bund og grønærten pilede derudaf med 80 i timen. Men det var bare aldrig rigtig nok. Rigtig slemt blev det den dag Grisen, som naturligvis var medlem af hjemmeværnet, havde fået installeret en dyssekanon på taget af skrotbunken. Forestil jer lige at sidde i en lille grøn mascot og så se i bakspejlet hvordan skrotbunken bare kommer tættere og tættere på. Det var sgu uhyggeligt. En dag sidder vi så der, min mor og jeg. Vi taler om livet og hygger os, da det sker. Vi får øje på skrotbunken. Vi er så tæt på hjemmet at vi simpelthen beslutter at "go for it". Sømmet i kælderen og mascotten på hvinende dæk rundt om hjørnet og så er vi faktisk hjemme. Vi tror vi har nået det. Men nej... rundt om hjørnet kommer skrotbunken. Med nærmest panik i stemmen råber min mor "han har set os, gem dig Su". Alt logik forsvinder fra min hjerne og jeg kan nu se at jeg ikke handler rationelt i en krisesituation. For i min panik, vælger jeg at kaste mig ind i mascotten igen. På langs. Det er et spørgsmål om sekunder. Jeg ligger der. Hører landroveren køre forbi og lige dytte til hilsen. Hører min mor grine hysterisk og hører min egen lettede stemme sige "opdagede han mig?" Den dag i dag gad jeg virkelig godt vide præcist hvad han tænkte, da han kørte forbi en lille grøn mascot med et par ben stikkende en halv meter ud....

1 kommentar: